Recept

Tänkte leverare lite recept också om någon annan skulle vilja göra Amerikanska pannkakor eller fattiga riddare.
 
Amerikanska Pannkakor 1 -2 st : 

  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 msk socker
  • 2 ½ dl mjölk
  • 2 msk smält smör + smör till stekning
  • 1 ägg

Gör så här:

Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget.

Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

Om man verkligen vill lyxa till det så kan man lägga på lite hyvlad choklad men man kan också lägga på bär, frukt, sirap eller sylt.

Fattiga Riddare:

Man kan göra fattiga riddare på många olika sätt och med olika tillbehör men jag brukar gör så här.

2 dl Mjölk
1 dl Mjöl
1     Ägg
1 krm Salt

4 st skivor ljust bröd


Jag bandar i hopp  Mjölk, ägg och salt och så avslutar jag med mjölet för att undvika klumpar. Sen så lägger jag i bröd skivorna i smeten så dom suger upp det. Steker dom på en gång med smör i en medium varm stek panna. Om man vill så kan man doppa dom i smeten och steka dom i gen för att få den lite "extra" så där.

Sen så är det bara att servera och äta, Det smakar lite som en blandning av amerikanska och svenska pannkakor men dom mättar väldigt bra. Dom kan serveras med kanel och socker eller med lite sylt det beror på vad man är sugen på.

Smaklig måltid

// Lillasyster


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0