Black Bird

Black Bird har spelats på Göteborgs Stadsteater under våren och den har bara fått massa fina recensioner och när jag då fick reda på att det var sista dagen i dag som den skulle visas så kände jag ju att jag var tvungen att se den.
Jag har varit en del på teater det senaste och sett bla. I väntan på Gordot, Trettondags afton och hantverkarna.

För att snabbt sammanfatta vad pjäsen handlade om så är det 12 åriga Una som har en kärleks relation med 40 åriga Rey och hela pjäsen utspelar sig när Una ca: 10 år senare söker upp Rey och konfronterar honom om varför han lämnade henne.

För att beskriva den på bäst sätt så kan jag säga att jag är mållös jag kan inte beskriva med ord hur bra jag tyckte att den var.
För er som känner mig så vet ni att jag har alltid något att säga om allt alltid. Men den här föreställningen berörde mig på ett sätt som ingen annan föreställning har gjort för mig tidigare. 

Nina Zanjani är en fantastisk skådespelare som utryckte känslorna på ett sådant sätt så det kändes som man själv var den här tjejen Una och man kände verkligen känslorna som hon försökte förmedla. 
Lars Väringer är också riktigt duktig när han som Rey med olika medel försöker att motstå Una även om hans känslor för henne var uppenbara så fort hon klev in genom dörren. 

Det förmedlar också mitt i det här att kärlek inte har någon ålder och att två personer kan bli kära i varandra oavsett ålder. Man känner också med Una som har varit tvungen att leva med alla andras åsikter om deras relation hela livet, och att hon har varit tvungen att försvara sina känslor till Rey. Man ska aldrig behöva dölja sina känslor till en annan människa bara för att vissa tycker att det är fel.  

Det enda jag ångrar är att jag inte såg denna föreställningen tidigare för jag hade jätte gärna velat se den igen. För att citera Sven Rånlund från GP 29 mars. Detta var och är verkligen " Vårens viktigaste pjäs "

Så om ni någongång får chansen att se den så gör det.

Nu ska jag gå coh lägga mig sov gott  

 




Kommentarer
Postat av: Mr sky

Din header är bra men backgrunden var så där, varför? Jo det är för att texten är inte lika synlig som om du hade en annan färg:D. Men annars är din blogg bra:D.

I morgon ska jag lägga in ett ljud inlägg kl 9 kom och lyssna om du vill

2010-05-20 @ 23:12:49
URL: http://mrsky.tumblr.com
Postat av: Michaela

bra pjäs :)

2010-05-21 @ 07:13:52
URL: http://citytjejen.blogg.se/
Postat av: Jennie

Elin kommer o hälsar på den helgen som Göteborgskalaset är, så du får träffa henne då :)

Puss

2010-05-21 @ 07:24:44
URL: http://livetibangla.blogg.se/
Postat av: Emilia

spelar du själv också eller har du bara teaterintresse?

2010-05-21 @ 09:21:21
URL: http://espot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0